دونالد ترامپ، رئیسجمهور وقت ایالات متحده، در مصاحبهای جدید مدعی شد که قصد دارد “نفت ایران را بگیرد” و جزیره خارک، پایگاه اصلی صادرات نفتی ایران، را تصرف کند.
ترامپ در گفتوگو با فایننشال تایمز، ضمن اشاره به عملیات آمریکا در ونزوئلا، اظهار داشت: “ترجیح من این است که نفت را بگیرم.” وی تصریح کرد که اقدام در ایران، برخلاف ونزوئلا، نیازمند تهاجم و حفظ کنترل بر جزیره خارک است که علاوه بر تأسیسات نفتی، میزبان پایگاه نیروی دریایی ایران نیز میباشد.

ترامپ با لحنی تند، منتقدان این اقدام را “افراد احمق” خواند و گفت: “کار موردعلاقه من گرفتن نفت ایران است، اما چند آدم احمق در آمریکا میگویند: ‘چرا این کار را میکنی؟’، اما آنها افراد احمقی هستند.” وی همچنین مدعی شد که ایران دفاعی در این زمینه ندارد و آمریکا میتواند به راحتی خارک را تصرف کند، هرچند پذیرفت که این امر مستلزم ماندن طولانیمدت در آنجا خواهد بود.
مقامات ایرانی واکنشی تند به این تهدیدات نشان دادند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، اظهار داشت: “ما منتظر ورود سربازان آمریکایی هستیم.” در پی این اظهارات و تشدید تنشهای ژئوپلیتیک، قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی به بیش از ۱۱۵ دلار در هر بشکه رسید.

ترامپ همچنین در مصاحبه دیگری با خبرنگاران در هواپیمای ایر فورس وان، ادعاهای مربوط به مذاکرات با ایران را مطرح کرد و مدعی شد که این مذاکرات “خوب پیش میرود”. وی با اشاره به سابقه روابط با ایران، گفت: “هیچ وقت درباره ایران نمیشود مطمئن بود؛ چون با آنها مذاکره میکنیم و بعدش همیشه مجبور میشویم آنها را بمباران کنیم.”
بسیاری از تحلیلگران، این ادعاها را طرحی فریبنده از سوی ترامپ میدانند و مقامات ایرانی هرگونه گفتوگو با دولت آمریکا را رد کردهاند. ترامپ همچنین شرط کلیدی توافق برای پایان دادن به جنگ را واگذاری اورانیوم غنیشده توسط ایران دانست و مدعی شد که ایران “هر کاری که ما بخواهیم انجام خواهد داد”. وی در گفتوگویی دیگر با کانال ۱۴ تلویزیون اسرائیل، مدعی شد که آمریکا میتواند کنترل تنگه هرمز را به دست گیرد.









