اکسیوس به نقل از مقامات نظامی ایالات متحده جزییاتی از عملیات پیدا کردن و نجات خدمه دوم جنگنده اف-۱۵ ساقط شده در ایران را منتشر کرد. به روایت اکسیوس، این خدمه که افسر سامانههای تسلیحاتی بود، پس از خروج اضطراری از هواپیما در روز جمعه مجروح شده بود، اما همچنان قادر به راه رفتن بود و بیش از یک روز در کوهها در حال فرار بود در حالی که سعی داشت با تجهیزات ارتباطی خود، با نیروهای آمریکایی ارتباط برقرار کرده و از دستگیری بگریزد.

سرنگونی این هواپیما برای ارتش آمریکا یک سناریوی کابوسوار بود، زیرا نیروهای ایرانی نیز بهطور همزمان در تلاش برای یافتن این افسر آمریکایی در جنوبغرب ایران بود. یکی از مقامات گفت عملیات روز شنبه توسط یک واحد کماندویی تخصصی با پوشش هوایی گسترده انجام شد، نیروهای آمریکایی حجم زیادی آتش سنگین شلیک کردند و اکنون همه نیروها از ایران خارج شدهاند. طبق گفته دو منبع، خلبان و افسر سامانههای تسلیحاتی F-15 پس از خروج اضطراری در روز جمعه از طریق سیستمهای ارتباطی با یکدیگر تماس برقرار کردند.

خلبان چند ساعت پس از سرنگونی هواپیما نجات یافت. در جریان این عملیات نجات، ایران دستکم یک هلیکوپتر بلکهاوک آمریکایی را هدف قرار داد و به خدمه آن آسیب رساند، اما این هلیکوپتر توانست به پرواز ادامه دهد. اکسیوس مدعی شده که سازمان سیا برای نجات این خدمه از عملیات فریب استفاده کرده است و این خلبان که درجه او سرهنگی بوده، در طی این مدت در شکاف کوه خود را پنهان کرده بود.

به گفته این مقام، سیا موقعیت دقیق این خدمه را با پنتاگون، ارتش آمریکا و کاخ سفید به اشتراک گذاشت و رئیسجمهور دونالد ترامپ دستور اجرای فوری عملیات نجات را صادر کرد. جنگندههای نیروی هوایی آمریکا برای جلوگیری از رسیدن نیروهای ایرانی به منطقه، مواضع آنها را هدف قرار دادند. اکسیوس مدعی است که این خلبان برای درمان به کویت منتقل شده است.


علاوه بر F-15 و بلکهاوک، ایران روز جمعه یک هواپیمای تهاجمی A-10 را نیز سرنگون کرد؛ موضوعی که ادعاهای ترامپ، هگست و سایر مقامات درباره تسلط کامل آمریکا بر آسمان ایران را زیر سؤال برد. در جریان عملیات نجات خلبان دوم نیز دستکم یک فروند هواپیمای ترابری C-130 (برخی رسانههای داخلی و خارجی از ۲ فروند سخن میگویند) و به ادعای رسانههای داخلی، دو فروند هلیکوپتر بلک هاوک منهدم شدند. رسانههای آمریکایی مدعی شدهاند که این تجهیزات پس از زمینگیر شدن، توسط خود نیروهای امریکایی و برای نیفتادن به دست ایرانیها، منهدم شدهاند. رسانههای داخلی و مقامات نظامی ایران میگویند که این هواگردها در اثر آتش نیروهای ایرانی ساقط شدهاند.

نیویورک تایمز نیز روایت مشابهی از این عملیات داشته و نوشته است که این عملیات نجات نتیجه یک رقابت نفسگیر دو روزه میان نیروهای آمریکا و ایران بود تا به افسر زخمی که یک افسر سیستم تسلیحاتی است، برسند.
در نهایت، نیروهای ویژه نیوی سیلز تیم ۶ و دلتافورس این افسر را در عملیاتی گسترده که شامل صدها نیروی ویژه و دیگر پرسنل نظامی بود، خارج کردند.
به نقل از خبر فوری، هواپیماهای نجات، افسر مجروح را برای درمان پزشکی به کویت منتقل کردند.
دو خدمه جنگنده اف-۱۵ ای استرایک ایگل که نخستین جنگندهای بود که در این جنگ یکماهه به وسیله پدافند ایران سرنگون شد، هر دو پس از اینکه نیروی نظامی ایران هواپیمایشان را هدف گرفت، روز جمعه ایجکت کردند.

خلبان جنگنده به سرعت نجات یافت، اما افسر سیستم تسلیحاتی پیدا نشد که باعث شروع یک جستجوی فوری شد؛ جستجویی که پیامدهای بزرگی برای ترامپ و جنگی که ایالات متحده و اسرائیل از ۲۸ فوریه آغاز کردند، به دنبال داشت.
یافتن افسر سقوط کرده که تنها با یک تفنگ کمری از خود دفاع میکرد و پشت خطوط ایران مخفی شده بود، از بالاترین اولویتهای ارتش آمریکا در ۴۸ ساعت گذشته بود.
پس از خروج از جنگنده، این افسر در شکافی کوهستانی پنهان شد؛ موقعیت او ابتدا برای آمریکاییهایی که در تلاش برای نجاتش بودند و همچنین برای ایرانیهایی که میخواستند او را دستگیر کنند، ناشناخته بود.
این ماموریت نجات اعضای تیم صدها نیروی ویژه و دیگر پرسنل نظامی، دهها جنگنده، هلیکوپتر و قابلیتهای سایبری، فضایی و اطلاعاتی دیگر را به کار گرفت.

به گفته یک مقام ارشد نظامی آمریکا این افسر بیش از ۲۴ ساعت از تعقیب نیروهای ایرانی فرار کرد و در یک مرحله به ارتفاع ۷۰۰۰ فوتی یک خط الراس کوهستانی صعود کرد.
جنگندههای آمریکایی بمب ریختند و بر کاروانهای ایرانی آتش گشودند تا آنها را از محل اختفای افسر دور نگه دارند.
وقتی کماندوهای آمریکایی به سمت افسر سقوط کرده حرکت کردند، برای دور کردن نیروهای ایرانی از محل نجات سلاحهای خود را شلیک کردند، اما منجر به درگیری مسلحانه با آنها نشد.
خلبان دوم تجهیز به یک نشانگر موقعیت (بیکن) و دستگاه ارتباطی امن برای هماهنگی با نیروهای امداد داشت.
اما او استفاده از بیکن را محدود کرد، زیرا احتمال داشت نیروهای ایرانی نیز سیگنال آن را ردیابی کنند.
یک مقام ارشد نظامی آمریکا این عملیات نجات هوانورد را یکی از دشوارترین و پیچیدهترین مأموریتها در تاریخ عملیات ویژه آمریکا توصیف کرد، به دلیل شرایط سخت کوهستانی، آسیبهای هوانورد و تلاش نیروهای ایرانی برای رسیدن به محل سقوط.

در یک پیچش نهایی پس از نجات افسر تسلیحات، دو هواپیمای ترابری که قرار بود کماندوها و هوانوردان را به منطقه امن منتقل کنند در یک پایگاه دورافتاده در ایران گرفتار شدند.
در طی این عملیات این نیروها برای خروج از ایران ، اقدام به برپایی نقطه مسلح سازی و سوختگیری رو به جلو (FARP) کردند که در آن یکی از HC-130J یکی از ارابه های فرود اش دچار نقص فنی شده و در زمین گیر میکند.
فرماندهان تصمیم گرفتند سه هواپیمای جدید را به پرواز درآورند تا همه نیروهای نظامی آمریکا و هوانوردان را بیرون ببرند و دو هواپیمای خراب شده را منفجر کردند تا به دست نیروهای ایرانی نیفتد.
جت جنگنده اف-۱۵ای در منطقهای از ایران سقوط کرد که مخالفان زیادی نسبت به حکومت ایران در آنجا حضور دارند. به همین علت احتمال داشت هوانورد بتواند از مردم محلی برای پناهگاه و کمک استفاده کند.

سقوط، همچنین توجه نیروهای نظامی ایران را جلب کرد که گفته میشود منطقه را به دنبال خلبان تحت تعقیب گشت زدهاند.
دولت ایران از مردم محلی خواسته بود برای پیدا کردن هوانورد کمک کنند و حتی جایزهای برای دستگیری او تعیین کرده بود.
سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) نیز معمولاً در برقراری ارتباط با غیرنظامیان حاضر برای کمک به نیروهای آسیبپذیر نقش دارد، فرایندی که به آن نجات به کمک روشهای غیرمتعارف گفته میشود.









