در اقدامی جدید، دولت آمریکا انتقال صدها میلیون دلار از درآمدهای نفتی عراق را متوقف کرده و این اقدام را با هدف «مهار گروههای نزدیک به ایران» توجیه کرده است.
به گزارش والاستریت ژورنال، وزارت خزانهداری آمریکا محمولهای حدود ۵۰۰ میلیون دلاری اسکناس را که قرار بود از محل فروش نفت عراق به این کشور منتقل شود، مسدود کرده است. این وجوه بخشی از داراییهای عراق در حسابهایش نزد خزانهداری آمریکا در نیویورک محسوب میشود.
طبق این گزارش، واشنگتن افزون بر توقف انتقال دلارهای نفتی، برخی همکاریهای امنیتی با ارتش عراق را نیز به حال تعلیق درآورده و همزمان فشار بر دولت بغداد برای مقابله با گروههای قدرتمند همسو با تهران را افزایش داده است.
منابع عراقی و آمریکایی میگویند این محموله، دومین محموله دلاری برنامهریزیشده برای بانک مرکزی عراق است که از زمان آغاز درگیریهای آمریکا و اسرائیل با ایران، از سوی واشنگنت به تأخیر افتاده است.
والاستریت ژورنال میافزاید تشدید این فشارها در حالی است که آمریکا طی حدود هشت هفته درگیری، کوشیده بغداد را به سمت خود جلب کرده و پیوندهای سنتی عراق با ایران را تضعیف کند.
در همین چارچوب، حملات گروههای همسو با ایران در عراق به پایگاههای نظامی آمریکا و برخی کشورهای منطقه، از سوی واشنگتن بهانهای برای این فشارها عنوان شده است. این گروهها حملات خود را در حمایت از ایران توصیف میکنند.
آمریکا نیز در پاسخ، حملات هوایی علیه شبهنظامیان نزدیک به ایران در عراق، از جمله برخی گروههای وابسته به حشد الشعبی، انجام داده است.
بانک مرکزی عراق در بیانیهای بدون اشاره مستقیم به توقف انتقال دلارها اعلام کرده که این کشور از ذخایر کافی ارزی برخوردار است.
مقامات آمریکایی به والاستریت ژورنال گفتهاند که تعلیق این محمولهها موقتی است، اما درباره شرایط یا الزامات ازسرگیری آن توضیحی ندادهاند.
این تحولات در شرایطی رخ میدهد که محمد شیاع السودانی، نخستوزیر عراق، از یک سو به حمایت آمریکا برای تداوم حیات سیاسی خود نیاز دارد و از سوی دیگر از رویارویی مستقیم با گروههای مسلح نزدیک به ایران پرهیز میکند.









