جعفر پورکبگانی ادعای رهاسازی نفت توسط ایران به دلیل پر شدن مخازن را کاملاً کذب خواند و گفت منشأ این آلودگی پسماند آب توازن یک کشتی اروپایی است.
در چند روز گذشته، تصاویر گرفتهشده توسط ماهوارهها از وجود لکههایی در آبهای اطراف جزیره خارگ، که یکی از استراتژیکترین پایانههای صدور نفت ایران محسوب میشود، سرتیتر خبرها قرار گرفت.
برخی رسانههای خارجی این لکهها را «نشت احتمالی نفت» ارزیابی کردند و مدعی شدند که عکسهای ماهوارهای روزهای ۶ تا ۸ مه، یک منطقه آلوده گسترده را در سمت غرب جزیره خارگ نشان میدهد. خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که این لکهها حدود ۴۵ کیلومتر مربع از وسعت دریا را پوشانده و از لحاظ بصری با آلودگی نفتی هماهنگی دارد، اما هنوز منبع و دلیل دقیق آن مشخص نیست.
همزمان با این موضوع، شایعاتی در فضای رسانهای مطرح شد مبنی بر اینکه ایران به دلیل تکمیل ظرفیت مخازن ذخیره، نفت خام را به دریا تخلیه کرده است. جعفر پورکبگانی، نماینده حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی، این ادعاها را قاطعانه رد کرده است.

او در پستی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «در رسانهها منتشر کردهاند که به پر شدن مخازن، ایران نفت را در دریا رها کرده است. این حرف کاملاً دروغ است و بخشی از جنگ روانی دشمن به شمار میرود.»
پورکبگانی در تبیین دلیل واقعی پیدایش این لکهها توضیح داد که این آلودگی ناشی از «روغن و پسماند حاصل از آب توازن نفتکشها» بوده که به گفته او توسط یک نفتکش متعلق به کشورهای اروپایی به دریا تخلیه شده و خسارتهای زیستمحیطی به دنبال داشته است.
تا لحظه تنظیم این گزارش، مراجع رسمی از جمله وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست کشور، توضیح مستقلی در قبال این تصاویر و منشأ دقیق لکهها ارائه نکردهاند.









