پژوهشی تازه، تصویری متفاوت از معیارهای انتخاب شریک زندگی در میان زنان و مردان ارائه میدهد. طبق نتایج این بررسی، زنان معمولاً بیشتر جذب مردانی میشوند که شاید از نظر ظاهری در سطح پایینتری نسبت به خودشان قرار داشته باشند، اما در عوض ویژگیهایی مانند شوخطبعی، جاهطلبی و وضعیت مالی قدرتمندتری دارند. این یافتهها نشان میدهد که حس طنز و آیندهنگری برای زنان بهاندازه زیبایی ظاهری اهمیت دارد، اگر نگوییم بیشتر.
در نقطه مقابل، رفتار مردان تقریباً عکس این الگو است. دادهها نشان میدهد مردان اغلب ترجیح میدهند شریک زندگیشان از نظر جذابیت ظاهری در سطح بالاتری باشد—even اگر این به معنای کاهش نسبی جذابیت خودشان در مقایسه با شریکشان باشد.
این مطالعه که با مشارکت بیش از ۱۲۰۰ نفر در بریتانیا انجام شده، مجموعهای از ویژگیها مانند زیبایی، ثروت، طنز، مهربانی، هوش و جاهطلبی را مورد ارزیابی قرار داده است. از شرکتکنندگان پرسیده شد که ترجیح میدهند هر یک از این ویژگیها تا چه اندازه در خودشان یا در شریک آیندهشان برجستهتر باشد.
نتایج نشان میدهد مردان، زیبایی شریک زندگی را اولویت مهمتری میدانند، در حالی که زنان تمایل دارند خودشان از نظر ظاهر در سطح بالاتری باشند اما شریکشان را فردی خندهرو، با ثبات مالی و دارای انگیزه قویتر تصور کنند.
طبق گزارش منتشرشده در نشریه Evolution and Human Behaviour، زنان نقش جذابیت ظاهری را در زندگی خود بسیار جدیتر ارزیابی کردهاند، اما مردان خود را بیشتر با توانایی خنداندن دیگران و شوخطبعبودن تعریف میکنند. در این تحقیق، امتیازهای کمتر از عدد شش نشاندهنده این بود که فرد ترجیح میدهد آن ویژگی در شریک او بیشتر دیده شود.
در بخش دیگری از یافتهها آمده است که هر دو جنس در یک مورد کاملاً همفکر هستند: مهربانی. زنان و مردان بهطور مشترک تمایل دارند از نظر این ویژگی با فردی وارد رابطه شوند که سطح مشابهی از همدلی و مهربانی را داشته باشد. پژوهشگران ریشه بخشی از این اختلافها و شباهتها را در نظریههای تکاملی جستوجو میکنند. برای مثال، در بسیاری از فرهنگها، جذابیت زنان بهعنوان نشانه باروری تلقی شده و توجه بیشتری را از سمت مردان جلب میکند.
این الگو در دنیای سلبریتیها نیز دیده میشود. روابط پیت دیویدسون با زنان معروف و بسیار جذاب، یا ازدواجها و روابط طولانیمدت کمدینهایی مثل جانی وگاس، ریکی جرویز و روآن اتکینسون با زنانی که از نظر ظاهری مشهورتر یا زیباتر بودهاند، مثالهایی است که نتایج این تحقیق را بازتاب میدهد.
در مطالعات پیشین درباره اپلیکیشنهای دوستیابی نیز الگویی مشابه ثبت شده بود. مردان معمولاً سراغ زنانی میروند که جذابتر هستند؛ اما جالب اینجاست که روابطی که واقعاً شکل میگیرند، بیشتر میان افرادی با سطح «مطلوبیت مشابه» است. این نتایج نشان میدهد که بسیاری از روابط موفق، نه به دلیل انتخاب ایدهآل اولیه، بلکه نتیجه فیلتر شدن و ردشدن از سوی گزینههایی است که مطلوبتر به نظر میرسیدند.








