رامین سیدامامی، هنرمند ایرانی که با نام هنری «کینگ رام» شناخته میشود، چهرهای چندوجهی در دنیای موسیقی است؛ خواننده، نوازنده، آهنگساز و پادکستر با گرایش به سبکهای راک و پستپانک. مسیر هنری او از تهران آغاز شد، جایی که بهعنوان خواننده اصلی گروه زیرزمینی «هایپرنوا» فعالیت میکرد و با صدای خاص و سبک متفاوتش توجهها را به خود جلب کرد.
پس از مهاجرت به نیویورک، کینگ رام مسیر تازهای را در پیش گرفت و با حفظ هویت هنریاش، فعالیت مستقل خود را آغاز کرد. او در این دوره، آثار شخصیتری خلق کرد که بازتاب تجربههای مهاجرت، هویت و موسیقی آلترناتیو بود. حالا پس از هشت سال دوری از وطن، رامین سیدامامی به ایران بازگشته؛ بازگشتی که میتواند فصل تازهای در زندگی هنری او رقم بزند و پیوندی دوباره میان او و مخاطبان ایرانی برقرار کند.
بیوگرافی رامین سیدامامی
کینگ رام در سال ۱۳۶۰ در بوشهر ایران متولد شد. او در دوران کودکی برای مدت کوتاهی به همراه خانواده خود به آمریکا رفت و تا ۱۰ سالگی در آنجا اقامت داشت. پس از بازگشت به ایران، دوران دانشآموزی خود را در تهران سپری کرد.
در سال ۱۳۷۷، بار دیگر ایران را ترک کرد و برای ادامه تحصیل به تورنتو و پس از آن به نیویورک رفت. پدر او، کاووس سیدامامی، جامعهشناس و استاد دانشگاه ایرانی بود که نام او پس از مرگ در زندان اوین در سال ۱۳۹۶ توجه جامعه بینالمللی و رسانهها را به خود جلب کرد. کینگ رام این اتفاق را زخمی توصیف کرده که هیچگاه به طور کامل خوب نمیشود.

فعالیت کینگ رام در حوزه موسیقی
کینگ رام در طول فعالیت هنری خود، چه در قالب گروه و چه به صورت مستقل، مسیری طولانی را پیموده است.
هایپرنوا (Hypernova)
کینگ رام فعالیت موسیقایی خود را به طور جدی در سال ۲۰۰۰ با تأسیس گروه راک زیرزمینی «هایپرنوا» در تهران به همراه کامی آغاز کرد. این گروه توانست شهرتی در جامعه زیرزمینی تهران کسب کند. در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶)، رام به همراه دیگر اعضای گروه به نیویورک مهاجرت کرد و در آنجا فعالیت حرفهای خود را ادامه داد.
هایپرنوا به اجرای برنامههای متعددی در آمریکای شمالی پرداخت و توانست مورد توجه رسانههایی مانند MTV و New York Times قرار گیرد. تکآهنگ این گروه به نام «Viva La Resistance» در بازی محبوب «راک بند ۳» (Rock Band 3) استفاده شد و همچنین، اجرای زندهای در فستیوال «روز پنگی» با حمایت گروه TED داشتند.
هایپرنوا با انتشار تکآهنگ «جهانی» (۲۰۰۸) و آلبومهای «درون هرج و مرج» (Through the Chaos) در سال ۲۰۱۰ و «استراتژی خروج» (Exit Strategy) در سال ۲۰۱۱، به شهرت رسید. بیشتر قطعات این دو آلبوم به زبان انگلیسی و ترانههای آنها سروده خود کینگ رام بودند.
فعالیت انفرادی کینگ رام
پس از موفقیت با هایپرنوا، رامین تصمیم گرفت که به صورت مستقل با نام هنری «کینگ رام» به فعالیت بپردازد.
- آلبوم آواز گرگها (Song of the Wolves – ۲۰۱۱): اولین آلبوم انفرادی او با همکاری تارا آغداشلو بود که اسفند ۲۰۱۱ منتشر شد. این آلبوم شخصی، محتوایی درباره عشق و فقدان داشت. در این آلبوم بود که کینگ رام با همکاری تارا آغداشلو (شاعر ترانهها) تصمیم گرفت که افقهای خوانندگی خود را با خواندن به زبان مادریاش گسترش دهد. آهنگ «شکارچی» (The Hunter) که اولین آهنگ او به زبان فارسی بود، نامش را بار دیگر در ایران به شهرت رساند.
- آلبوم کرکس (The Vulture – ۲۰۱۴): دومین آلبوم کینگ رام که شامل ۱۴ قطعه به دو زبان فارسی و انگلیسی بود و در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.
- آلبوم تا هزار و نمیدونم چند (۲۰۱۷): این آلبوم سوم کینگ رام بود که پس از بازگشت او به ایران و به صورت رسمی منتشر شد. این آلبوم که شامل ۸ قطعه مانند «سقوط»، «به شب رسیدن»، «فراموشی» و… بود، با ترانهسرایی خود رامین، کیارش صناعیها و آذر شیراز، با اقبال فراوانی روبرو شد. این آلبوم در سال ۱۳۹۶ خورشیدی (۲۰۱۷ میلادی) منتشر شده است.

بازگشت و خروج دوباره از ایران
کینگ رام در سال ۲۰۱۴، پس از نزدیک به دو دهه دوری از وطن، بار دیگر به ایران بازگشت تا فعالیت موسیقایی خود را در کشورش دنبال کند. او در تهران در تئاترهایی از سجاد افشاریان مانند «ایران-استرالیا»، «صد سال پیش از تنهایی ما» و پروژه موفق «اسکارلت دهه شصت» (که یک پروژه بین رشتهای موسیقی-تئاتر بود)، تعدادی از آهنگهای خود را برای اولین بار روی صحنه در ایران اجرا کرد. با این حال، در سال ۲۰۱۸ و به دنبال مرگ پدرش، کاووس سیدامامی در زندان اوین، به همراه برادرش ایران را به مقصد تورنتو ترک کرد.

پادکست مستی و راستی
کینگ رام در زمستان سال ۲۰۲۰، ساخت پادکست محبوب «مستی و راستی» را آغاز کرد. ایده اصلی این پادکست بر پایه «ساخت پادکست با حضور مهمانانی است که بهصورت داوطلبانه مست در برابر مصاحبهکننده قرار میگیرند». این پادکست روی پلتفرمهای مختلفی از جمله ساوندکلاود، اسپاتیفای، اپل میوزیک، کستباکس و یوتیوب منتشر شده و توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند.
محتوای این پادکست شامل گفتگوهای کینگ رام با مهمانان دعوتشده، مردم عادی یا واگویههای شخصی او درباره موضوعات مختلفی از جمله: مواد روانگردان و تجربههای مصرفکنندگان، موسیقی، مهاجرت، سینما، آموزشوپرورش، وقایع سیاسی روز و روانشناسی عمومی است.
برخی از قسمتها بداهه یا طنز هستند، در حالی که برخی دیگر محتوای جدی دارند و به بازگویی خاطرات قربانیان آزار جنسی، مهاجران غیرقانونی، تجربیات فروشندگان مواد مخدر و خط مشی فعالان حقوق زنان میپردازند. از مهمانان معروف این برنامه میتوان به علی عظیمی، آرش سبحانی، مانا نیستانی، بابک پیامی، بهزاد عمرانی و ریحانه پارسا اشاره کرد. کینگ رام خود را بیشتر از یک آهنگساز، یک داستانگو معرفی میکند.

بازگشت احساسی کینگ رام به وطن پس از سالها دوری
در مهرماه ۱۴۰۴، خبری غیرمنتظره فضای رسانهای و شبکههای اجتماعی را درنوردید: رامین سیدامامی، هنرمند شناختهشده با نام هنری «کینگ رام»، پس از حدود هشت سال زندگی خارج از کشور، بار دیگر قدم به خاک ایران گذاشته است. این بازگشت، که به گفته خودش تصمیمی کاملاً شخصی و برخاسته از احساسات بوده، در یکی از قسمتهای پادکستش نیز مورد اشاره قرار گرفته و واکنشهای متفاوتی را در میان مخاطبان و فعالان فرهنگی برانگیخته است.
کینگ رام که سابقه فعالیت در گروه زیرزمینی «هایپرنوا» را در تهران دارد و بعدها با آثار مستقل خود در سبک راک و پستپانک در نیویورک شناخته شد، همواره بهخاطر محتوای جسورانه و بیپردهاش در پادکستها و آثار موسیقیاش مورد توجه بوده است. حالا بازگشت او به ایران، آن هم پس از سالها فعالیت در فضای هنری آزاد و متفاوت، پرسشهایی جدی درباره مسیر آیندهاش در فضای فرهنگی کشور ایجاد کرده است.
برخی گزارشها حاکی از آناند که او پیش از بازگشت یا بلافاصله پس از آن، بخش قابلتوجهی از پستهای صفحات شخصیاش را حذف کرده؛ اقدامی که به گمان بسیاری، نشانهای از تغییر رویکرد یا آمادگی برای ورود به مرحلهای تازه در زندگی حرفهای اوست. این حذف محتوا، همراه با سکوت نسبی رسانهای، باعث شده تا گمانهزنیها درباره دلایل بازگشت و شرایط فعلی او افزایش یابد.
در حالی که هنوز مشخص نیست کینگ رام قصد دارد فعالیت هنری خود را در ایران ادامه دهد یا صرفاً به دلایل شخصی به کشور بازگشته، بسیاری از علاقهمندان به موسیقی مستقل و پادکستهای فرهنگی منتظرند ببینند این بازگشت چه تأثیری بر مسیر هنری او خواهد داشت. آیا شاهد همکاریهای تازه، اجراهای زنده یا تولیدات جدید خواهیم بود؟ یا این بازگشت صرفاً یک توقف کوتاه در مسیر مهاجرت هنری اوست؟ زمان پاسخ این پرسشها را روشن خواهد کرد.










