نخستوزیر اسرائیل بعد از صحبت با رئیسجمهور آمریکا «عصبانی» بوده؛ طرحی تازه با میانجیگری قطر و پاکستان روی میز است.
رسانه آمریکایی آکسیوس به نقل از منابع مطلع خبر داده که دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو به تازگی گفتوگویی تلفنی داشتهاند درباره آخرین تلاشها برای رسیدن به توافق با ایران. به گفته این منابع، تماس مذکور اصلاً راحت نبوده و با تنش بالایی همراه بوده. یک منبع حتی گفته که نتانیاهو بعد از قطع شدن خط، «به شدت عصبانی» بوده است.
بر اساس گزارش آکسیوس، محور اصلی این مکالمه، ابتکار عمل تازهای بوده که هدفش پایان دادن به درگیریها و شروع یک فاز جدید از مذاکرات با تهران است. این طرح که به گفته منابع آگاه، توسط قطر و پاکستان و با همراهی چند کشور منطقه مثل عربستان، ترکیه و مصر دنبال میشود، تلاش دارد مواضع دو طرف را به هم نزدیک کند و چارچوبی برای توقف تنشها فراهم بیاورد.
ترامپ به نتانیاهو چه گفت؟
طبق روایت آکسیوس، ترامپ در این تماس به نتانیاهو اطلاع داده که میانجیها در حال آماده کردن یک سند اولیه هستند؛ سندی که آمریکا و ایران میتوانند برای پایان رسمی جنگ آن را امضا کنند. یک منبع آمریکایی که از جزئیات این تماس باخبر بوده گفته این توافق بالقوه قرار است بستری فراهم کند برای یک دوره ۳۰ روزه مذاکره درباره موضوعاتی مثل برنامه هستهای ایران و بازگشایی تنگه هرمز.
مخالفت جدی نتانیاهو
آکسیوس نوشته که نتانیاهو به شدت با این مسیر مخالف است و نسبت به هر نوع توافق دیپلماتیک با ایران خوشبین نیست. به گفته این رسانه، نخستوزیر اسرائیل باور دارد که نباید به ایران اجازه داد از طریق مذاکره، نفس تازه کند و توان از دست رفته را بازیابی کند. از دید او، هر توافقی باید بدون هیچگونه انعطافی، برنامه هستهای ایران را به طور کامل محدود کند.
ترامپ همچنان مردد؛ تهران با شرایطی پای میز میآید
در همین رابطه، یک مقام آمریکایی به آکسیوس گفته که ترامپ هنوز تصمیم قطعی نگرفته که به مسیر دیپلماسی ادامه بدهد یا دوباره حملات نظامی را از سر بگیرد. او در عین حال گفته که رئیسجمهور آمریکا هنوز به رسیدن یک توافق با ایران امیدوار است. از سوی دیگر، آکسیوس گزارش داده که تهران هم شروطی دارد: توقف توقیف کشتیهای ایرانی توسط آمریکا، آزادسازی داراییهای مسدود شده و توقف اقدامات نظامی اسرائیل در لبنان.
والاستریت ژورنال هم در گزارشی جداگانه به تماس پرتنش ترامپ و نتانیاهو درباره ایران پرداخته و نوشته که نخستوزیر اسرائیل نسبت به تعهد ایران برای برچیدن برنامه هستهایاش کاملاً بدبین است، در حالی که ترامپ روی ادامه تلاشهای دیپلماتیک پافشاری میکند؛ اما همزمان هشدار داده که اگر تهران انعطافی نشان ندهد، احتمال حملات تازه وجود دارد.









