فهرست بستن

«شبکه سه» پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیونی صداوسیما است

آخرین مطالب سایت
«شبکه سه» پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیونی صداوسیما است
بر اساس نظرسنجی مرکز متا، شبکه سه با ۴۶ درصد مخاطب، به‌عنوان پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیونی معرفی شد. نکته جالب توجه این است که ۳ برنامه از ۴ برنامه پرمخاطب تلویزیون نیز به همین شبکه تعلق دارد.

پس از شبکه سه، شبکه آی‌فیلم با ۳۹٪، شبکه خبر و شبکه یک با ۲۸٪ و شبکه نمایش با ۲۳٪، به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند. داده‌های این نظرسنجی در پایان آذرماه سال ۱۴۰۳ و از طریق پنل ملی متا گردآوری شده است.

میزان پیگیری برنامه‌‌های تلویزیونی پرمخاطب صداوسیما

پژمان جمشیدی در زیر خاکی 2

به گفته عباس قائمی، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)، تلویزیون همچنان بخش مهمی از مصرف رسانه‌ای مردم را در سراسر جهان تشکیل می‌دهد. این موضوع از داده‌های مختلف مخاطب‌پژوهی در جهان به دست آمده است. برای مثال، در سال ۱۴۰۱، بزرگسالان انگلیسی به‌طور میانگین بیش از ۱۶۰ دقیقه و بزرگسالان آمریکایی به‌طور میانگین ۱۷۸ دقیقه تلویزیون تماشا کرده‌اند.

مقایسه تلویزیون با دیگر رسانه‌ها

در مقایسه با دیگر رسانه‌های تصویری در این کشورها، سهم تلویزیون همچنان قابل توجه است. در بسیاری از کشورهایی که زیرساخت‌های اینترنتی پیشرفته‌تری نسبت به ایران دارند، پلتفرم‌های آنلاین هنوز نتوانسته‌اند جایگزین تلویزیون شوند.

به عنوان مثال، ۷۵ درصد از کل مصرف ویدئویی فرانسوی‌ها و نزدیک به ۷۰ درصد از مشاهده ویدئوهای کانادایی‌ها مربوط به تلویزیون است. پلتفرم‌های پخش خانگی (اشتراکی و رایگان) تنها زیر ۱۵ درصد از وقت مصرف رسانه‌های ویدئویی را در این کشورها اشغال می‌کنند.

وضعیت تلویزیون در ایران

در ایران نیز این داده‌ها تأیید می‌شوند؛ ایرانیان بالای ۱۵ سال در سال ۱۴۰۲ به‌طور میانگین ۱۶۱ دقیقه به تماشای تلویزیون می‌پردازند. در مقابل، متوسط زمان مشاهده پلتفرم‌های پخش خانگی ۵۸ دقیقه است. حتی با محاسبه مشاهده ماهواره و شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون بالای ۳۵ درصد و پخش خانگی تنها ۱۳ درصد از مصرف رسانه‌ای ایرانیان را تشکیل می‌دهند.

مصرف رسانه‌ای جوانان

اما هنگامی که به مصرف رسانه‌ای جوانان و نوجوانان نگاه می‌کنیم، تفاوت‌های قابل توجهی دیده می‌شود. در چهار کشوری که به آن‌ها اشاره شد، مصرف تلویزیون در میان جوانان کمتر و استفاده از پلتفرم‌های آنلاین و پخش خانگی بیشتر است.

در ایران نیز، بر اساس داده‌های مرکز تحلیل اجتماعی (متا) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)، میانگین مشاهده تلویزیون در دسته ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ها ۹۳ دقیقه است که تفاوت نزدیک به ۷۰ دقیقه‌ای با میانگین کل دارد. همچنین، اختلاف مشاهده پلتفرم‌های پخش خانگی با تلویزیون در این گروه سنی حدود ۱۰ دقیقه است، که نشان‌دهنده رشد قابل‌ملاحظه‌ای در استفاده از پلتفرم‌های پخش خانگی در این گروه سنی است.

جمع‌بندی

اگرچه داده‌ها و تحلیل‌های متعددی از کاهش مصرف تلویزیون به‌عنوان یک روند جهانی مطرح شده، داده‌هایی که در این یادداشت بررسی شده‌اند، نشان‌دهنده جایگاه جدی تلویزیون در مصرف ویدئویی مردم جهان است. با توجه به اینکه نسل آینده تعیین‌کننده وضعیت آتی جامعه خواهند بود، پیش‌بینی می‌شود در ۱۰ سال آینده این روند به ضرر تلویزیون و به نفع پلتفرم‌های آنلاین تغییر کند. این روند منحصر به ایران نیست و در کشورهای مختلف دنیا نیز مشاهده می‌شود.

 

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *