در روزهای اخیر، بنیاد مستضعفان به دلیل سرمایهگذاری در برنامه جوکر مورد انتقاد یک رسانه و یک نماینده مجلس قرار گرفته است.
بنیاد مستضعفان و هزینهکرد برای برنامه جوکر ۲، موضوع گزارشی در گروه هنر و رسانه خبرگزاری فارس شده است. این گزارش ادعا میکند که بنیاد مستضعفان از طریق شرکتهای زیرمجموعه خود نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان برای ساخت برنامه جوکر ۲ هزینه کرده است.
گزارش همچنین به استفاده از محصولات برندهای پاک، پاکدیس، بهنوش، گوشتیران و زمزم در برنامه اشاره کرده و آن را به عنوان استراتژی تبلیغاتی پنهان توصیف کرده است. همچنین ادعا شده که هزاران امضا در کمپینهای مختلف خواستار توقف پخش این برنامه شدهاند.
این گزارش در پایگاه خبری رجانیوز نیز بازنشر شده است، اما کمتر رسانه دیگری به آن توجه کرده است.
عباس گودرزی، سخنگوی هیئترئیسۀ مجلس، نیز در جلسه علنی مجلس خواستار پاسخگویی مدیران بنیاد مستضعفان درباره هزینهکرد در این برنامه شده است. او معتقد است که منابع بیتالمال باید صرف محرومیتزدایی و توسعه اقتصاد کشور شود، نه تولید محتوای بیهوده و ضدفرهنگ.
این انتقادات نشان میدهد که شاید نقدها به بنیاد مستضعفان بیشتر از حب مخاطب و دلسوزی برای بودجه و اعتبارات بنیاد، از بغضی نسبت به این نهاد ناشی میشود.
در شرایطی که صداوسیما در جذب مخاطب ناتوان است، برنامهای در شبکه نمایش خانگی که توانسته بخش سرگرمی مخاطبان را اقناع کند، نباید مورد حمله قرار گیرد. این اقدام بنیاد مستضعفان در حمایت از برنامهای که توانسته توجه مخاطبان را جلب کند، نیازمند نقد نیست و نشاندهنده هوشمندی این نهاد در رصد حوزههای مورد نظر مردم است.
انتشار این خبر میتواند با سفارش یا نظر مثبت نیروهای داخلی صداوسیما باشد که از دست دادن منافع مالی و استقبال مردم از برنامهای که خارج از اتاق فکرهای صداوسیما ساخته میشود، ناراحت هستند.
سابقه انتشار مطالب با عنوان «درخواستهای مردمی برای توقف یک موضوع یا پخش یک برنامه» در خبرگزاری فارس نیز نشان میدهد که دغدغههای عمومی و شرعی منعکس شده در رسانهها باید تنها به مردم مربوط باشد و موضوعات رانت و اعتبارات در جهتدهی به این موضوعات تأثیری نداشته باشد.
نیت سیاسی در حملات به بنیاد مستضعفان نیز قابل حدس است. سال گذشته پرویز فتاح از بنیاد مستضعفان به ستاد اجرایی فرمان امام رفت و حسن دهقان به جای او در این بنیاد منصوب شد. با ورود حسین دهقان به بنیاد مستضعفان، بخشی از نیروهای فتاح از این مجموعه کنار گذاشته شدند و به ستاد اجرایی زیر نظر فتاح منتقل شدند.
با در نظر گرفتن این پیشزمینه و بررسی سابقه سیاسی برخی رسانهها و چهرههای منتقد، انتقادات به سرمایهگذاری بنیاد در برنامه جوکر ۲ بیشتر به نظر میرسد که یک تسویه حساب سیاسی با مدیریت بنیاد باشد.
در شرایطی که صداوسیما و مدیریت آن مورد انتقادهای مختلفی از نظر جذب مخاطب هستند، زمان تسویه حساب سیاسی روی محور حمایت از برنامههای مخاطب محور نیست. رویکرد بنیاد مستضعفان در این مساله برخلاف اتاق فکر صداوسیما «مخاطب محور» است و با سرمایهگذاری در برنامهای مخاطب محور، سود دوجانبهای به مجموعههای ذیربط خود و برنامهای مورد پسند مردم میرساند.