بسیاری از مردم همیشه از سرعت خیرهکننده هواپیماهای نظامی تحت تأثیر قرار میگیرند. این تعجبی ندارد؛ چرا که این ماشینها قادر به حرکت با سرعتی بیش از سرعت صوت هستند و میتوانند دیوار صوتی را بشکنند. علاوه بر این، انسانی در کابین خلبان قرار دارد که باید در برابر نیروی جی شدید ناشی از این سرعت بالا مقاومت کند. اما سقف ارتفاعی که این هواپیماها میتوانند به آن دست یابند نیز به همان اندازه چشمگیر است و فرصتهای بینظیری را برای خلبانان و محققان فراهم میکند. در حالی که هواپیماهای تجاری معمولاً بین ۳۱,۰۰۰ تا ۴۲,۰۰۰ پا پرواز میکنند، این اعداد در مقایسه با ارتفاع پرواز برخی از جتهای جنگنده ناچیز به نظر میرسد.
پرواز در ارتفاعات بالا مزایای زیادی دارد. ارتفاعات بالا به سنسورها امکان دید گستردهتری از هدف میدهند و به خلبانان اجازه میدهند از شرایط آب و هوایی نامساعد عبور کنند. همچنین، این ارتفاعات برای انجام مطالعات علمی خاص نیز مناسب هستند.
همه جتهایی که در این مطلب معرفی میشوند، هنوز در خدمت نیستند، اما برخی از آنها با وجود قدمتشان همچنان فعال هستند. پیش از این که بپرسید چرا رکورد پروازی رابرت وایت با هواپیمای آزمایشی X-15 در ارتفاع ۳۱۴,۶۸۸ فوت در این مطلب ذکر نشده است، باید گفت که این هواپیما از نظر فنی یک موشک آزمایشی است. هواپیماهایی که معرفی میشوند، در برخی ظرفیتها به طور فعال توسط ارتش کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفتهاند.
۵ جت رکورددار سقف پرواز
Mirage F1
میراژ F1 ساخت داسو، قادر به پرواز در ارتفاعی بالاتر از F-22 و F-35 است. داسو، یک کمپانی هوافضای فرانسوی معروف به ساخت هواپیماهای جنگنده مانند Rafale است. Mirage F1 با تغییراتی در طراحی وارد میدان شد. برخلاف Mirage III که دارای بال دلتا بود، F1 دارای بالهای جاروی بود و اولین پرواز خود را در سال ۱۹۶۴ انجام داد. این هواپیما تا سال ۱۹۷۴ وارد خدمت نیروی هوایی فرانسه نشد. با یک موتور توربوجت Snecma Atar 9K-50 که قادر به تولید نزدیک به ۱۶,۰۰۰ پوند نیروی پیشرانه بود، این هواپیما به حداکثر سرعت بیش از ۲ ماخ دست یافت. F1 میتواند تا ارتفاع ۶۰,۷۰۰ پا پرواز کند، که از ارتفاع پرواز F-22 Raptor و F-35A LIightning 2 بیشتر است. این تفاوت جالب است زیرا هر دو هواپیمای آمریکایی از نسل پنجم هستند در حالی که F1 یک جنگنده نسل چهارم است.
U-2 Dragon Lady
U-2 Dragon Lady، با سابقهای طولانی در قابل اطمینان بودن. در دهه ۱۹۵۰، لاکهید مارتین به صورت مخفیانه روی توسعه U-2 کار کرد و اولین پرواز آن در سال ۱۹۵۵ انجام شد. این هواپیما به شناختهشدهترین هواپیمای جاسوسی با ارتفاع پرواز بالا تبدیل شد و در سال ۱۹۶۰ شهرت یافت. U-2 باید مرتباً در ارتفاعات بیش از ۷۰,۰۰۰ پا پرواز میکرد و ناسا نیز از U-2 های اصلاح شده برای مطالعه جو زمین استفاده میکند. انتظار میرود این هواپیما در سال ۲۰۲۶ بازنشسته شود.
MiG-31
MiG-31 با بالاترین سقف پرواز برای جتهای جنگنده. این جت، مشتق شده از MiG-25 و از سیستم آویونیک دیجیتال بهتری برخوردار است. MiG-31 به دو موتور توربوفن Solovyev D-30F6 مجهز است که میتواند به ارتفاع ۸۲,۰۰۰ پا برسد. روسیه در سال ۲۰۲۰ برنامه نوسازی MiG-31 را آغاز کرد و این جت هنوز در نیروی هوایی روسیه مورد استفاده قرار میگیرد.
SR-71 Blackbird
SR-71 Blackbird، تعداد کمی از هواپیماها میتوانند با این جت رقابت کنند. با دو موتور توربوجت Pratt & Whitney J58، SR-71 میتواند با سرعت ۳,۵۴۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند و به ارتفاع ۸۵,۰۰۰ پا برسد. این هواپیما قادر است در هر ساعت ۱۰۰,۰۰۰ مایل مربع را بررسی کند. ناسا تا سال ۱۹۹۹ از آن استفاده میکرد.
MiG-25
MiG-25، رکورددار جهانی ارتفاع پرواز. این جت جنگنده مافوق صوت شوروی میتواند به سقف پرواز ۷۹,۰۰۰ پا و سرعت ۲.۸۳ ماخ برسد. در سال ۱۹۷۷، الکساندر واسیلیویچ فدوتوف با یک MiG-25RB اصلاح شده، به ارتفاع ۱۲۳,۵۲۳ پا دست یافت.