هیچ چیزی به اندازه ظهور و فراگیر شدن ناوهای هواپیمابر نمیتواند تاکتیکها و تدارکات رزم دریایی را تغییر دهد. نیروی دریایی ایالات متحده با داشتن تعداد زیادی از این ناوها، آنها را به بخش اصلی عملیات تاکتیکی خود در اقیانوسها تبدیل کرده است. با توجه به اینکه آمریکا بیشتر از هر کشور دیگری ناو هواپیمابر در اختیار دارد، جالب است بدانیم چه کسانی مسئول ساخت این ناوها با این حجم و کیفیت بالا هستند و این فرایند در کجا انجام میشود.
کمتر از ده سال پس از پرواز اولین هواپیما توسط برادران رایت، نیروی دریایی آمریکا به اهمیت استقرار تجهیزات هوایی از دریا پی برد. بر اساس گزارش موزه ملی هوافضا، در سال ۱۹۱۱، یوجین برتون اِلی، یک شهروند عادی، موفق شد اولین فرود و برخاست از روی کشتی نیروی دریایی را انجام دهد. این پیشرفت در هوانوردی آغازگر دورانی جدید در تاریخ نیروی دریایی آمریکا بود.
اگرچه کشتیهای جنگی برای سالها برترین ابزارهای نبرد دریایی بودند، حمله ژاپن به پرل هاربر در سال ۱۹۴۰ تغییرات بزرگی ایجاد کرد. این حمله بسیاری از ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی آمریکا را نابود کرد، اما ناوهای هواپیمابر این کشور از آسیب بزرگی در امان ماندند. این اتفاق نه تنها به آمریکا کمک کرد تا ژاپنیها را از کنترل اقیانوس آرام باز دارد و در نهایت پیروزی را برای متفقین به ارمغان بیاورد، بلکه قدرت استراتژیک ناوهای هواپیمابر را به جهانیان نشان داد.
از آن زمان تاکنون، آمریکا میلیاردها دلار در این کشتیهای عظیم سرمایهگذاری کرده است. جدیدترین مدل، جرالد فورد، حدود ۱۳ میلیارد دلار هزینه دارد. اما چه کسانی این پول را دریافت میکنند و این پروژههای نظامی در کجا به واقعیت تبدیل میشوند؟
چه کسانی ناوهای هواپیمابر آمریکا را میسازند؟ برای دههها، شرکت HII Corporate، که پیشتر با نام صنایع Huntington Ingalls شناخته میشد، تنها طراح، سازنده و تأمین کننده مجدد سوخت ناوهای هواپیمابر هستهای ایالات متحده بوده است.
اگرچه سال ۲۰۱۱ در تاریخ ناوهای هواپیمابر تاریخچهای نسبتاً جوان به حساب میآید، این سال زمانی بود که این شرکت دو کارخانه کشتیسازی قدیمی یعنی نیوپورت نیوز و شرکت درای داک و کشتیسازی اینگالز را ادغام کرد. این ادغام باعث شد تا بزرگترین کشتیسازی کشور با سابقهای بیش از ۱۳۵ سال و نیروی کاری بیش از ۴۴,۰۰۰ نفر شکل بگیرد.
طبق اطلاعات موجود در وبسایت این شرکت، HII در طول ۷۵ سال گذشته بیش از ۳۰ ناو هواپیمابر ساخته است که شامل اولین ناو هواپیمابر هستهای جهان به نام Enterprise (CVN 65) میشود. به تازگی، HII اولین ناو هواپیمابر کلاس جرالد آر فورد را در سال ۲۰۱۷ به نیروی دریایی ایالات متحده تحویل داد. اگرچه HII تنها طراح و سازنده این ناوهای هواپیمابر است، گزارشها نشان میدهند که زنجیره تأمین آن ۲۴۵۰ شرکت در ۴۸ ایالت و ۱۳,۱۰۰ نیرو را شامل میشود و این یک تلاش گروهی واقعی است.
با وجود اینکه ناوهای هواپیمابر بسیار کاربردی و استراتژیک برای نیروی دریایی ایالات متحده هستند، ممکن است برایتان شگفتانگیز باشد که این کشتیهای عظیم تنها در یک مکان و آن هم در ایالات متحده ساخته میشوند – نیوپورت نیوز، ویرجینیا. به طور دقیق، کارخانه کشتیسازی نیوپورت نیوز که در سال ۱۸۸۶ تأسیس شد، محل ساخت این ناوهای هواپیمابر است.
طبق گزارش نیو ریپابلیک، ۲۵,۰۰۰ نفر از ۴۴,۰۰۰ نیروی کاری این کمپانی در نیوپورت نیوز مشغول به کار هستند و تمرکز اصلی فعلی آنها بر طراحی و ساخت ناوهای کلاس جرالد آر. فورد برای نیروی دریایی ایالات متحده است. اگرچه این کارخانه تنها کشتیسازی نیروی دریایی در نوع خود نیست، اما بدون شک تنها کارخانهای است که ناوهای هواپیمابر را میسازد که به عنوان ستون فقرات عملیاتهای نیروی دریایی در خارج از کشور عمل میکنند.
در بودجه درخواست جو بایدن برای پنتاگون در سال ۲۰۲۴، حدود ۸۴۲ میلیارد دلار درخواست شده که ۲.۷ میلیارد دلار آن برای ساخت ناوهای کلاس دوم، سوم و چهارم فورد اختصاص یافته است. این احتمالاً به این معنی است که کارگران نیوپورت نیوز برای آینده قابل پیشبینی مشغول به کار خواهند بود.
گزارشی از USNI News در سال ۲۰۲۲ نشان داد که همزمان با ساخت ناوهای کلاس جرالد آر. فورد و از رده خارج کردن USS Enterprise قدیمی، تقریباً شش ناو هستهای در مراحل مختلف ساخت در محوطه کارخانه نیوپورت نیوز قرار داشتند؛ بالاترین تعدادی که در سه دهه گذشته دیده شده است.