در آخرین ساعات مهلت تعیین شده، دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، دستور به تعویق انداختن حمله به زیرساختهای انرژی ایران را برای پنج روز صادر کرده است. این تصمیم در پی مذاکرات “بسیار خوب و سازنده” میان دو کشور اتخاذ شده است. ترامپ با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی تروث سوشال، این مذاکرات را گامی مثبت در جهت حل و فصل کامل خصومتها در خاورمیانه توصیف کرد.
بر اساس اظهارات ترامپ، فضای گفتگوها به حدی مثبت بوده که او دستور تعویق حمله نظامی را به وزارت دفاع آمریکا ابلاغ کرده است. این تعویق پنج روزه، مشروط به موفقیت مذاکرات آتی خواهد بود و نشاندهنده امیدواری کاخ سفید به ادامه مسیر دیپلماسی است.

در مقابل، وزارت امور خارجه ایران این اظهارات را تلاشی از سوی آمریکا برای کنترل قیمت انرژی و خرید زمان جهت اجرای طرحهای نظامی خود دانسته است. ایران ضمن تکذیب هرگونه گفتگوی مستقیم با واشنگتن، اعلام کرده که ابتکارات منطقهای برای کاهش تنش وجود دارد، اما مسئولیت آغاز جنگ متوجه آمریکا است و هرگونه درخواست باید به واشنگتن ارجاع داده شود. این موضعگیری، پیچیدگیهای دیپلماتیک و عدم قطعیت در روابط میان دو کشور را برجسته میسازد.









