نیسان آبی که برای اولین بار در سال ۱۳۴۹ در ایران، خودروسازی زامیاد آن را تولید کرد، در سال ۱۳۶۵ با تغییر نام با عنوان «سایپا۲۴» تولید و عرضه شد.
نسخه فعلی نیسان در سال ۱۳۷۷ مجدداً با نام «زامیاد۲۴» تولید شد. وانت نیسان زامیاد از سال ۱۳۷۷ تا نیمه اول سال ۱۳۸۵ کاربراتور بود و از نیمه دوم ۱۳۸۵ به انژکتور تبدیل شد.
خداحافظی با نیسان آبی
این خودرو که معمولا در رنگهای آبی و سفید تولید شده است دیگر تولید نخواهد شد.
طبق گزارش اخیر منتشر شده در صدا و سیما،
سازمان استاندارد دیگر اجازه تولید نیسان وانت و کامیون بنز ۱۹۲۴ را صادر نخواهد کرد. به این ترتیب، تولید این دو خودروی قدیمی در طی دو ماه آینده متوقف خواهد شد. این خودروهای تجاری قدیمی که از پنج دهه گذشته تاکنون بدون هیچ تغییری روی خط تولید قرار داشتهاند، دیگر به تولید نخواهند رسید.
در گزارش صداوسیما، به توقف تولید نسخه ۱۹۲۴ از کامیون بنز مایلر اشاره شده است، اما نسخه ۲۶۲۴ همچنان در حال تولید میباشد.
این کامیونها با دو نسخه ۱۹۲۴ و ۲۶۲۴ در حال تولید هستند. طراحی این کامیونها به دهه ۱۹۵۰ میلادی بازمیگردد و به دلیل ارتفاع زیاد از سطح زمین و عدم وجود سپر محافظ، موجب مرگ هزاران سرنشین خودروهای سواری شده است.
یکی از خودروهای تجاری قدیمی دیگر در ایران، نیسان جونیور است که با نام نیسان وانت شناخته میشود. تولید این خودرو از دهه ۱۳۵۰ خورشیدی در ایران آغاز شده است و این وانت با حداقل تغییرات و کاهش فاحش کیفیت، همچنان در خط تولید شرکت زامیاد قرار دارد. این خودرو نیز از تجهیزات ایمنی پایهای محروم بوده و حتی شرکت زامیاد از نصب کیسه هوا روی آن صرف نظر میکند.
درمورد جایگزینهای این خودروها باید گفت، شرکت زامیاد در حال حاضر وانت پادرا پلاس را در خط تولید خود دارد و میتواند به راحتی این مدل را به عنوان جایگزینی برای نیسان وانت معرفی کند. از سوی دیگر، ایرانخودرو احتمالاً یک کامیون چینی را به عنوان جایگزین برای کامیون بنز مایلر ۵۰ ساله به بازار عرضه خواهد کرد.
منبع: لایفاتک
چی بود این نیسان بابا
خداحافظ سالار
خداحافظ مشتی